Doe mee met de Write for Rights 2019 op de Nicolaasschool in Rotterdam!

Doe mee met de grootste jaarlijkse schrijfactie ter wereld! Amnesty schrijft dan massaal voor mensen die groot onrecht is aangedaan. De Write for Rights-schrijfacties hadden voorgaande jaren veel effect. Al vele dappere activisten voor wie wij schreven kwamen vrij. Help je dit jaar ook mee onrecht te bestrijden? Het kan op de Nicolaasschool! Op deze school wordt geschreven door zowel de leerlingen als door hun ouders, en ook buurtbewoners zijn van harte welkom!

De Write for Rights vindt plaats van 20 t/m 23 november op de Nicolaasschool, Schiedamseweg 227 in het ouderlokaal. Op 20 november vindt er een feestelijke kick-off plaats. In de middag vanaf 12.30 uur zijn ook de ouders hiervoor uitgenodigd in de gymzaal om te schrijven.

Voor wie schrijven we dit jaar?

Nasu (25) uit Nigeria

Nasu Abdulaziz raakte 2 jaar geleden zijn huis kwijt, de regering vond namelijk dat er plaats gemaakt moest worden voor nieuwbouw. Met als gevolg dat er 9 doden vielen, 15 mensen vermist raakten en 30 duizend mensen dakloos werden. We roepen de Nigeriaanse autoriteiten op om een onderzoek in te stellen naar de massale uitzettingen, en om mensen weer onderdak en een volledige schadevergoeding te geven.

José (17) uit Mexico

José Adrián was net 14 jaar oud toen hij werd opgepakt, hij kwam in een opstootje tussen jongeren en de politie terecht. Hoewel hij er niets mee te maken had en vanwege zijn gehoorproblemen niet goed met de politie kon communiceren, moest hij een boete betalen en werd hij geslagen. We roepen de Mexicaanse autoriteiten op om de betrokken politieagenten te berechten en om José een volledige schadevergoeding te geven.

Yasaman (23) uit Iran

Yasaman deed op Internationale Vrouwendag 2019 iets heel moedigs. Ze deelde bloemen uit aan vrouwelijke treinpassagiers en droeg daarbij geen hoofddoek. In Iran is wordt dat als onacceptabel gezien. Om die reden kreeg Yasaman 16 jaar cel, waarvan ze er minstens 10 moet uitzitten. We roepen de Iraanse autoriteiten op om Yasaman onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Sarah (24) en Seán (25) uit Griekenland

Sarah Mardini en Seán Binder kunnen 25 jaar gevangenisstraf krijgen omdat ze op het Griekse eiland Lesbos vluchtelingen uit zee probeerden te redden. De Griekse overheid beschuldigt hen onder meer van mensensmokkel. We roepen de Griekse autoriteiten op om alle aanklachten tegen Sarah en Seán onmiddellijk te laten vallen.

Emil (18) uit Wit-Rusland

Emil Ostrovko is veroordeeld tot 8 jaar gevangenisstraf voor een ‘drugsmisdrijf’ dat hij nooit begaan heeft. Hij had een bijbaantje als koerier voor een online bedrijfje in rookwaar. Er zaten drugs in, maar Emil wist daar niks van. Naar zijn werkgever werd geen onderzoek ingesteld. We roepen de Wit-Russische autoriteiten op om Emil onmiddellijk vrij te laten en zijn strafblad te wissen.

Nasu (25)
José (17)