Rotterdam

ACTIES

Op 16 juni heeft onder andere ons kerngroeplid Renate 10km gelopen om aandacht en donaties voor vluchtelingenhulp in het kader van Nacht van de Vluchteling 2018.
65,5 miljoen mensen wereldwijd lopen kilometers om te vluchten voor geweld en oorlog, zonder voedsel, water of voorzieningen en in angst leggen zij honderden, duizenden kilometers af.
Uit solidariteit en om financiele hulp bijeen te brengen liepen duizenden Nederlanders een fractie van die afstanden.
De Nacht heeft in totaal 1,6 miljoen euro opgehaald, een prachtig resultaat! Op naar de volgende NvdV!!

STUUR GEEN MENSEN TERUG NAAR ONVEILIG AFGHANISTAN

KOM IN ACTIE OP 30 MEI IN DEN HAAG

Amnesty Nederland voert de komende weken actie tegen uitzetting van Afghaanse asielzoekers. De campagne bestaat uit een online petitie www.stuurzenietterug.nl en actiedagen voor lokale acties en een afsluitende nationale actie op 30 mei in Den Haag.

Om de actie in Rotterdam te kunnen laten slagen zoeken we nog een paar vrijwilligers. Voel jij je betrokken bij dit onderwerp en vind je het niet moeilijk om voorbijgangers op een respectvolle manier aan te spreken? Kom ons dan op zaterdagmiddag 26 mei helpen!

Het doel is om handtekeningen te verzamelen die worden aangeboden aan de Tweede Kamer. Symbool van de actie is de rode vlieger, welke staat voor Afghanistan (n.a.v. het boek De Vliegeraar) en voor de vrijheid. Ons actiepakket bestaat die dag uit o.a. de rode vlieger, de petitie en flyers.

We ontvangen je aanmelding graag op amnesty.rotterdam@gmail.com

Rights Talk (14 April)

Rights Talk Amnesty Rotterdam 14 april 2018: Etnisch profileren

Op 14 april 2018 organiseerde Amnesty Rotterdam een Rights Talk over etnisch profileren. De bijeenkomst was de eerste editie van een serie Rights Talks die de Rotterdamse afdeling van Amnesty organiseert. Op het stoere Vessel 11 kwamen op deze zaterdagmiddag ca. 25 vrijwilligers, vrienden en potentiële vrijwilligers van Amnesty bijeen om te debatteren over etnisch profileren en mensenrechten.

Etnisch Profileren: een term die we steeds vaker horen. Bij politiecontroles op straat worden mensen staande gehouden en gecontroleerd, ook wanneer zij geen verdachte zijn of een objectieve aanwijzing voor de controle ontbreekt. Uit onderzoek, waaronder dat van Amnesty, blijkt dat etnisch profileren plaatsvindt bij identiteits- en verkeerscontroles, preventief fouilleren en bij controles op illegaal verblijf.

Na een welkomstwoord van voorzitter Marian Dijksman werd de Rights Talk Etnisch Profileren ingeleid door Jair Schalkwijk, voorzitter van Controle Alt Delete, een onafhankelijke organisatie die zich inzet tegen etnisch profileren en voor eerlijke en effectieve controles door de politie. In een indringende presentatie met film- en fotomateriaal liet Jair Schalkwijk zien wat etnisch profileren in de Nederlandse praktijk betekent voor mensen die erdoor worden getroffen. Ook legde hij uit hoe je met steun van Controle Alt Delete een klacht kunt indienen over etnisch profileren, micro agressie of politiegeweld.

In het daaropvolgende debat met de zaal vertelden enkele aanwezigen over persoonlijke ervaringen met etnisch profileren. Er vond een levendig en soms emotioneel debat plaats over drie stellingen, die volgens debatleider Renate Maijers waren bedoeld om het debat op scherp te zetten:

– “Witte Nederlanders weten niet hoe het voelt om slachtoffer te zijn van etnisch profileren.”

– “Mensen zijn niet gelijk, dus je hoeft ze niet gelijk te behandelen.”

In het laatste uur van de Rights Talk was er aandacht voor de kerngroepen van Amnesty Rotterdam: de Schrijfgroep, de Dossiergroep en de Educatiegroep. Met bezoekers werd gebrainstormd over onderwerpen, doelgroepen en werving voor komende Rights Talks. Nieuwe vrijwilligers konden kennismaken en ervaringen uitwisselen met actieve leden van deze kerngroepen. Onder het genot van drankjes en hapjes werd de middag afgesloten.

Na de zomer zal Amnesty Rotterdam weer een Rights Talk organiseren

Meer over etnisch profileren:

Amnesty International maakt zich zorgen over etnisch profileren. Daarvoor zijn verschillende redenen:

– Mensen met een migratie-achtergrond of etnische minderheden worden in het politieke en maatschappelijke debat op een generaliserende manier in verband gebracht met criminaliteit en (on)veiligheid.

– De Nederlandse politie heeft extra bevoegdheden gekregen, bijvoorbeeld voor identiteitscontroles en preventief fouilleren.

– De politie verzamelt steeds meer informatie, onder andere bij verkeers- en identiteitscontroles. Dat gebeurt ook bij mensen die geen verdachte zijn, maar wel als risico worden beschouwd. Als iemand ‘in het systeem zit’, vergroot dat de kans op politie-aandacht.

– Maatregelen worden gelegitimeerd omdat ervan uit gegaan wordt dat dit een positief effect heeft op de veiligheidsgevoelens van anderen, terwijl dit verband niet duidelijk is. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer sommige mensen in bepaalde wijken preventief gefouilleerd worden.

Bronnen:

Website Amnesty Rotterdam: https://rotterdam.amnesty.nl

Website Amnesty International: https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/themas/discriminatie/etnisch-profileren

Website Controle Alt Delete: https://controlealtdelete.nl

Schrijfactie tijdens Internationale Vrouwendag op 8 maart in Islemunda Theater

Women Connected viert op 8 maart Internationale Vrouwendag in Islemunda, podium van IJsselmonde in Rotterdam. Er wordt een speciale Stille Heldinnen Disco gemaakt met vrouwen afkomstig uit de hele wereld, maar nu woonachtig in Gotenburg (Zweden) èn Rotterdam.

Via koptelefoons hoor je favoriete muziek en persoonlijke verhalen. Dans mee op Ana’s Twist, ervaar de onuitputtelijke liefde van Shirin, wandel mee door het Zweedse bos van Lise, stap in de vluchtelingenboot van de Afghaanse Bahar. Wat betekent het voor de Iraanse Lena om een slechte vrouw te zijn? Wat als de hulpverlening faalt en voor wie neem jij het op?

Zie voor hun mooie programma https://www.rotterdamswijktheater.nl/productie/internationale-vrouwendag-8-maart-2018/

Ook Amnesty Rotterdam is aanwezig. Centraal in de schrijfactie staat Azza Soliman, een Egyptische advocaat die zich op vreedzame wijze inzet voor slachtoffers van marteling en de rechten van vrouwen. De Egyptische autoriteiten arresteerden haar al verschillende keren en vallen haar geregeld lastig. Nu ligt ze weer onder vuur en kan ze 15 jaar gevangenisstraf krijgen voor verzonnen aanklachten. Bovendien heeft ze een reisverbod.

Kom naar het Islemunde Theater en schrijf mee, roep de president van Egypte op onmiddellijk alle aanklachten tegen Azza in te trekken, of stuur Azza een groetenkaart om je steun te betuigen voor haar zaak. Vrijwilligers van Amnesty International Rotterdam staan voor je klaar om je vragen te beantwoorden over de schrijfactie, of bijvoorbeeld andere Amnesty International activiteiten in Rotterdam. Wij zijn er vanaf 11.00 uur tot 16.00 uur.

Wil je nu al meer weten over de activiteiten van Amnesty International Rotterdam? Ga naar onze website: https://rotterdam.amnesty.nl, of vind ons op Facebook: https://www.facebook.com/AmnestyRotterdam/

Bankgegevens

Triodosbank
NL37 TRIO 0776448773