Amnesty International Rotterdam, Netherlands

Iran dwingt bekentenissen af van demonstranten tegen een verplichte hoofddoek!

Sinds april 2019 zijn er meerdere bekentenissen op video naar buiten gebracht, waarin de groeiende vrouwenrechtenbeweging die zich verzet tegen de verplichting tot het dragen van een hoofddoek wordt zwartgemaakt. Deze gedwongen bekentenissen worden gebruikt om de groei van de vrouwenbeweging tegen te gaan, angst te zaaien en toekomstige leden te laten afzien van deelname.

De meest recente zaak is die van de 21-jarige Saba Kordafshari. Van 1 juni 2019 tot 11 juni 2019 werd ze in eenzame opsluiting gevangengehouden. In deze tijdsperiode werd ze onder druk gezet om de vrouwenbeweging af te keuren en werd er gedreigd dat haar familieleden zouden worden gearresteerd als ze niet mee zou werken. Op dit moment zitten er ongeveer 8 vrouwen vast: Yasaman Aryani en haar moeder Monireh Arabshahi, Saba Kordafshari en haar moeder Raheleh Ahmadi, Mojgan Keshavarz, Fereshteh Didani, en twee andere vrouwen van wie de namen niet bij Amnesty bekend zijn. Zij kunnen worden aangeklaagd voor het mogelijk maken van corruptie en prostitutie en het verspreiden van propaganda tegen het systeem.

De wet op het gedwongen dragen van een hoofddoek is in strijd met het recht op gelijkheid, privacy en de vrijheid van meningsuiting. Deze rechten worden deze vrouwen ontnomen. De Iraanse autoriteiten moeten de vrouwen onmiddellijk vrijlaten en alle klachten intrekken.

Amnesty roept de Iraanse autoriteiten op om de vrouwen onmiddellijk vrij te laten, alle aanklachten in te trekken en te stoppen met het uitzenden van gedwongen ‘bekentenissen’ op staatsmedia.

Lees het volledige bericht hier: https://www.amnesty.nl/actueel/irans-gedwongen-bekentenissen-hoofddoek?fbclid=IwAR3WDOJw5Q1gx0dfiVeEqvEpdVxzzYkQHS7W_SINqdu8a-hNM7T_laPv-vI